Cai Guo-Qiang 蔡国强 |
Cai "normál" képzőművészként kezdte, saját vallomása szerint meghatározó volt gyerekkorában apja, aki kalligrafikusként dolgozott egy könyvkereskedésben, (ahol találkozhatott a nyugati irodalom és művészet örökségével), a kulturális forradalom kíméletlensége és az égre fényes ívet húzó ünnepeken feltűnő tüzérségi tűz és tüzijáték.
"NE ROMBOLJ LE SEMMIT ÉS NE ALKOSS SEMMIT" - MAO CE TUNG Cang tanult Keleten és Nyugaton és vannak festményei és szobrai, mígnem a 90-es évek elejétől végleg egy sajátos, csak rá jellemző útra lépett. Ez volt a "Projektek földönkívülieknek", amiben már bőségesen használt puskaport, úgyis, mint tüzijátékok alapanyagát és festmények kellékét. Ezek a grandiózus robbantásos performanszok a világ számos pontján jöttek létre. A puskaporral nem kellett takarékoskodnia, a 10. számú projekt a Kínai Nagy Fal nyugati végén a Góbi sivatagnál, egy 10 km hosszú, vertikálisan is fel-le kígyózó szakaszon véghezvitt gigantikus képzőművészeti alkotás volt, hatalmas, mitologikus sárkányt rajzolva a látóhatárra. Hit, tiszta új energia, ami a földi nézeteltérések és tárgyiasult ellentét helyébe lép, mondta az előadás lényegéről, és valóban a nagyon materiális és szimbolikus puskaporral egyrészt figuratív alkotásokat hozott létre, másrészt a nézők és résztvevők eksztatikus energia kitörését is táplálta. Miért éppen a puskapor? Azon kívül, amit már fentebb elmondtunk, a puskapor ugyebár kínai, nagyon kínai, egyben nagyon hagyományos eszköz, annak erős és direkt, explozív energiakitörést kifejező képességével. Másrészt a puskapor, azontúl, hogy konfliktusok elsimításának eszköze, azt erősen rombolva, mintegy végletesen teszi. Ahhoz, hogy művészeti energiakitöréssé alakuljon át ereje, finoman és nagyon pontosan kell kontrollálni, ez pedig a spontaneitás mellett minden művészet, így a tea alapvető feltétele is. De a leglényegesebb nem is ez a puskaporral rajzolt performancekben, hanem épp a lehetőség az azonnali elmúlásra. Senki sem garantálhatja, hogy puskaporos képei évszázadok múlva is fennállnak majd. Ezt a fajta megtervezett és ellenőrzött pillanatot, ugyanakkor spontán történést, mint művészeti akciót Japánban fejlesztette ki véglegesen, mígnem 1995-ben New Yorkba költözött és emblematikus alakja lett az ázsiai művészet expanziójának. |
ÉGI LÉTRA 2015 |
Inopportune I. II. |
99 FARKAS |
Head on 2006. Előre, valami felé A Cai installációin edzett, a pillanat tanítását megértett látogató is joggal kérdezheti, mi a fenét akarnak a farkasok ott az üvegfalban? Először is a 99 farkas oly szorosan követi egymást, hogy nyilvánvaló, hogy mindegyikük egy, de mégsem egy farkas pillanatait, kimerevített cselekvését látjuk. Minden egy, de nem osztható és nem is összerakható. 99 pillanatot látunk csendes ösztönben, majd felébredő szándékban, széttörő akaratban. A menet 4/5 farkasból áll szélességben, az üvegfal is épp hogy szélesebb ennél. A farkasok rendkívüli módon valóságosak, de pofájuk műanyagból készült, szemük üvegből fénylik. |
PUSKAPORRAL PAPÍRON |
Kifinomultabbak Cai újabb minkái, amelyek egy 2004 óta tartó sorozat részei, amiben puskaporral fest papírra. Gondolom, nem kell ecsetelnem ennek a művészetnek a hiábavalóságát, itt a művész deklaráltan nem az örökkévalóságnak fest. Hatalmas tájképek, vagy klasszikus tekercskép motívumok jelennek meg ezeken a képeken, de vannak elvontabb darabok is. |
Tea hegység - Zhejiang Művészeti Múzeum 300 x 800 cm |
Puskapor és papír |
Nem szólunk itt és most a művész leglátványosabb munkáiról, a valenciai parkban és a hiroshimai központban felépített nappali tüzijátékról, a varsói múzeum homlokzatán felrobbantott vörös zászlóról, és a leglátványosabb, (legfelül látható) philadelphiai múzeumi portálon felrobbantott "hulló virágszirmokról". Látványos, sokkoló ébresztő beavatás mindegyik. Mi mégis nagyobb jelentőséget tulajdonítunk itt a teás oldalon a legutóbb létrejött hatalmas freskóknak, amik a kínai tea központjában Hangzhouban láthatók, amelyeken a régi tusfestmények mintájára készült tájkép ábrázolja a tea hegységeket 8 méter szélesen, három méter magasan papírra felvitt puskaporral. Ez a puskapor nem fog felrobbanni, vigyázni fognak rá, de mégis, benne van a lehetőség, ami elpusztítja a képet és létrehoz valami újat, mindez bármelyik pillanatban megtörténhet. Nincs közöny, csak pillanat, pillanat, pillanat, élet és rizikó, ami távolabbról szemlélve gyönyörűen megélt tájképpé áll össze. Éld meg teljesen a pillanatot! |
Sas száll fenyőágra 2007. Puskapor, papír |
Man, Eye, Eagle in the Sky 2004 |
Emitt egy werkfilm: Nappali tüzijáték, örül a nép. |
És itt a philadelphiai szirom, ami megszületik a Big One-ban, izzik, majd kihuny. A szirom töredéknyi fellángolása, izzása, majd elhalása. Érdemes a jellegzetes bombasztikus amerikai elemeket és a közönség reakcióit is figyelni. A végén a robbanás a zen meditáció ébresztő ütése, a teaszertartásban a hishaku koppanása. |
"Kirobbanó" pillanat |